Seria gier S.T.A.L.K.E.R - mrocznym klimatem pochałania graczy bez reszty.



Seria gier S.T.A.L.K.E.R, od momentu swojego debiutu w 2006 roku, zyskała znaczną popularność wśród graczy na całym świecie. Produkcje wyróżniały się na tle innych gier unikalnym cechom i mrocznemu klimatowi - świata postapokaliptycznemu, który pochłaniał graczy bez reszty. Akcja gry rozgrywa się w alternatywnej rzeczywistości, w której katastrofa w Czarnobylu doprowadziła do powstania tajemniczej "Strefy" pełnej mutantów, anomalii i niezwykłych artefaktów. Gry z serii S.T.A.L.K.E.R oferowały niespotykaną atmosferę grozy i realizmu.

S.T.A.L.K.E.R zrewolucjonizował gatunek gier komputerowych dzięki otwartemu światu, gdzie gracze mieli pełną swobodę eksploracji i podejmowania decyzji. W przeciwieństwie do wielu liniowych strzelanek, S.T.A.L.K.E.R umożliwiał indywidualne podejście do misji i rozgrywki. Realizm i wciągająca rozgrywka były kluczowymi elementami, które przyciągały graczy - zarządzanie zasobami, dbałość o ekwipunek i realistyczna mechanika strzelania stawiały przed nimi wyzwania, jakich wcześniej nie doświadczyli. Nie należy traktować tej serii gier jako zwykłego shootera, w którym bezmyślnie przechodzimy poziom za poziomem, gdyż rozgrywka stanowi połączenie elementów przygodowych, taktycznych, cRPG oraz akcji.

Jednym z najbardziej charakterystycznych elementów serii były anomalie – niebezpieczne, nadprzyrodzone zjawiska oraz artefakty – przedmioty o niezwykłych właściwościach, które dodawały grze tajemniczości. Do tego dochodziła angażująca fabuła z wieloma wątkami pobocznymi, które rozwijały bogaty świat gry i relacje między postaciami. To właśnie te unikalne cechy sprawiły, że seria S.T.A.L.K.E.R stała się legendą wśród gier komputerowych.

Na przestrzeni 2007-2009 lat wydano trzy części gry. Wątki wszystkich części serii S.T.A.L.K.E.R są ze sobą powiązane. Każda gra przedstawia historię "Strefy" i postaci w niej występujących. Należy zaznaczyć, że "Clear Sky" - jest prequelem serii, ukazując wydarzenia poprzedzające "Shadow of Chernobyl". Natomiast "Call of Pripyat" kontynuuje historię po wydarzeniach z pierwszej części gry.

S.T.A.L.K.E.R.: Shadow of Chernobyl (2007)

W pierwszej części gracz wciela się w anonimowego stalkera znanego jako "Marked One", który budzi się z amnezją w ciężarówce pełnej ciał na obrzeżach Strefy. Jego jedynym tropem jest zapis w PDA: "Zabić Striełoka". Przemierzając Strefę, odkrywa tajemnice dotyczące swojej przeszłości oraz prawdziwego celu swojej misji. W końcu odkrywa, że sam jest Striełokiem, i że jego misją było odkrycie sekretów Centrum Strefy.

S.T.A.L.K.E.R.: Clear Sky (2008)

Prequel do "Shadow of Chernobyl". Gra opowiada historię stalkera o imieniu Szrama, który zostaje ranny w wyniku anomalii i uratowany przez frakcję Clear Sky. Zadaniem gracza jest powstrzymanie Striełoka przed dotarciem do Centrum Strefy, co doprowadziło do destabilizacji Strefy. Fabuła koncentruje się na wojnach frakcji i eksploracji wcześniej nieodkrytych obszarów Strefy.

S.T.A.L.K.E.R.: Call of Pripyat (2009)

Bezpośrednia kontynuacja "Shadow of Chernobyl". Gracz wciela się w majora Aleksandra Diegtiariewa, który ma zbadać przyczyny nieudanego nalotu wojskowego na Centrum Strefy. Śledztwo prowadzi go przez różne lokalizacje, w tym Prypeć, gdzie odkrywa kolejne tajemnice dotyczące Strefy i działalności grupy znanej jako Monolit. Fabuła koncentruje się na misji Diegtiariewa i jego interakcji z innymi stalkerami oraz frakcjami w Strefie.

S.T.A.L.K.E.R.2: Heart of Chernobyl (wrzesień 2024)

Fabuła gry nie jest bezpośrednio związana z opowieścią przedstawioną w poprzednich częściach. Zakazana zona w Czarnobylu zmieniła się nie do poznania po drugiej eksplozji w 2006 roku. Gracz wciela się w postać imieniem Skif, ktory postanawia przekroczyć granicę Strefy i jako samotny stalker rozwikłać zagadkę tajemniczej mocy. Ta jak skończy się historia, zależy tylko od gracza - gra ma bowiem nieliniową fabułę.

Data publikacji 2024-05-31