Historia Cyklu Tomb Raider
Lara Croft, to już ikoniczna postać stworzona przez Core Design i Eidos Interactive. W świecie gier wideo zadebiutowała w 1996 roku. Od tamtej pory seria „Tomb Raider” stała się jedną z najbardziej rozpoznawalnych i wpływowych w historii gier komputerowych. Zobaczmy, jak rozwijała się ta kultowa seria na przestrzeni lat.
Początki: „Tomb Raider” (1996)
Pierwsza gra „Tomb Raider” zadebiutowała w 1996 roku na konsolę Sega Saturn, a wkrótce potem na PlayStation i PC. Gracze wcielili się w Larę Croft, brytyjską archeolog, która podróżuje po świecie, odkrywając starożytne grobowce i walcząc z różnorodnymi przeciwnikami. Gra była przełomowa dzięki wprowadzeniu trójwymiarowej grafiki, złożonej fabuły i ciekawym zagadkom logicznym. Jak na czasy w których powstała gra, animacje głównej bohaterki wyznaczyły trendy na najbliższe lata.
Złota Era: 1997-2000
„Tomb Raider II” (1997): Wydany zaledwie rok po pierwszej części, kontynuował sukces serii, wprowadzając nowe lokacje i bardziej zróżnicowane wyzwania. W tej części Lara Croft, zyskuje nowe umiejętności, takie jak przewrót w powietrzu. Ponadto, Lara otrzymuje niedostępne wcześniej elementy ekwipunku, takie jak flary, które pozwalają jej na eksplorację mrocznych krypt.
„Tomb Raider III: Adventures of Lara Croft” (1998): Kontynuowała tradycję eksploracji i zagadek, dodając nowe umiejętności dla Lary, takie jak bieganie czy wspinaczka po linie. Akcja gry rozgrywa się Indiach, Antarktydzie, Nevadzie, Londynie i wyspach na Pacyfiku. W grze Lara może korzystać z pojazdow takich jak kajaki, quady czy wózki kopalniane.
„Tomb Raider: The Last Revelation” (1999): W tej części Lara wyrusza w poszukiwaniu starożytnego artefaktu, a fabuła skupia się na jej młodszych latach. Lara zyskała nowe umiejętności, takie jak huśtanie się na linach, przestawianie większych obiektów i używanie nowych narzędzi, jak lornetka. "The Last Revelation" kładzie większy nacisk na eksplorację i zagadki niż na walkę, co stanowi powrót do korzeni serii. Zagadki są bardziej skomplikowane niż w poprzednich częściach gry
„Tomb Raider Chronicles” (2000): Fabuła "Tomb Raider Chronicles" jest opowiadana w formie retrospekcji. Gra rozpoczyna się na pogrzebie Lary Croft, gdzie przyjaciele wspominają jej wcześniejsze przygody. Każda opowieść stanowi odrębną misję, co pozwala graczom zobaczyć różnorodne przygody Lary z przeszłości. Lara zyskuje nowe umiejętności, takie jak balansowanie na linach, wspinanie się po drabinach i używanie nowych narzędzi, takich jak hak z liną. Gra zawiera więcej przerywników filmowych i dialogów, które rozwijają fabułę i postaci drugoplanowe. W tej części autorzy zaimplementowali edytor poziomow.
Kryzys i Odrodzenie: 2001-2008
„Tomb Raider: The Angel of Darkness” (2003): Miała być nowym początkiem dla serii, ale problemy produkcyjne i techniczne sprawiły, że gra została słabo przyjęta przez fanów i krytyków. "The Angel of Darkness" wyróżnia się znacznie mroczniejszym tonem i bardziej złożoną fabułą. Gra zaczyna się od oskarżenia Lary o morderstwo jej mentora, Wernera Von Croya, co zmusza ją do ucieczki i poszukiwania prawdziwego sprawcy. Lara zyskała zdolność rozwijania swoich umiejętności fizycznych w trakcie gry. Po raz pierwszy w serii, Lara mogła prowadzić rozmowy z innymi postaciami niezależnymi (NPC).
„Tomb Raider: Legend” (2006): Po słabym odbiorze „The Angel of Darkness”, Eidos zdecydował się na reboot serii. Crystal Dynamics przejęło stery i wprowadziło bardziej nowoczesną wersję Lary Croft, skupiając się na jej emocjonalnym rozwoju i dynamicznej akcji. Fabuła "Legend" koncentruje się na poszukiwaniach mitycznego artefaktu Excalibur oraz tajemniczym zniknięciu matki Lary. Lara zyskała dostęp do nowoczesnych gadżetów, takich jak magnezowy chwytak, lornetka, latarka i PDA. Gra "Tomb Raider: Legend" wprowadziła bardziej dynamiczne sekwencje walki, z większym naciskiem na akcję.
„Tomb Raider: Anniversary” (2007): Remake oryginalnego „Tomb Raidera” z 1996 roku, który odświeżył klasyczną grę z nowoczesną grafiką i mechaniką. W grze znajdziemy klasyczne lokacje np. Egipt, Peru, ktore zachowały swoje pierwotne układy ale dodano nowe elementy. Gra zachowała esencję oryginalnej przygody Lary Croft, jednocześnie wprowadzając ulepszenia, które dostosowały ją do współczesnych standardów gier. Dzięki temu zarówno starsi fani serii, jak i nowi gracze mogli cieszyć się odświeżoną i angażującą przygodą.
„Tomb Raider: Underworld” (2008): Kontynuacja historii z „Legend” i „Anniversary”, z bardziej rozbudowanymi lokacjami, są znacznie bardziej otwarte i rozległe w porównaniu do poprzednich części. Lara zyskała nowe umiejętności, takie jak balansowanie na wąskich krawędziach, wspinanie się po pionowych ścianach i używanie haka z liną do pokonywania trudnych przeszkód. Gra kładzie duży nacisk na realizm i detale, takie jak ślady błota i wody na ciele Lary, dynamiczne zmiany pogody i realistyczne zachowanie roślinności.
Nowa Era: 2013-obecnie
„Tomb Raider” (2013): Kompletny reboot serii, który przedstawia młodą Larę Croft na początku jej kariery jako poszukiwaczki przygód. Gra zyskała uznanie za fabułę, realistyczną grafikę i intensywną akcję. Historia przedstawiona w grze jest bardziej mroczna i emocjonalna, ukazując zmagania Lary na tajemniczej wyspie Yamatai. Gracze mogą swobodnie poruszać się po wyspie, odkrywając ukryte grobowce, zbierając zasoby i rozwiązując zagadki. Gra wprowadziła mechaniki przetrwania, takie jak polowanie na zwierzęta, zbieranie zasobów i tworzenie nowych przedmiotów.
„Rise of the Tomb Raider” (2015): Kontynuacja rebootu, która rozwija historię Lary i jej walkę z tajemniczą organizacją Trinity. Gra wprowadza większy świat do eksploracji i bardziej złożone mechaniki przetrwania. W tej części gry, dodano dynamiczne systemy pogodowe i wydarzenia np. dynamiczny system pogodowy oraz cykl dnia i nocy czy lawiny, trzęsienia ziemi i inne niebezpieczne sytuacje.
„Shadow of the Tomb Raider” (2018): Trzecia część nowego cyklu, gdzie Lara staje w obliczu apokaliptycznych wydarzeń i musi zmierzyć się z własnymi demonami, aby uratować świat. Fabuła gry skupia się na starożytnych kulturach i mitach, w szczególności na kulturze Majów. Gracz ma okazję zgłębić tajemnice tej zaginionej cywilizacji i poznać ich wierzenia oraz praktyki religijne. Gra wprowadza nowe elementy, takie jak możliwość kamuflażu w dżungli.
Wpływ na Kulturę i Przemysł Gier
Lara Croft stała się nie tylko ikoną gier wideo, ale również popkultury. Jej charakterystyczny wygląd, długie warkocze, skąpy strój i charakter, stały się symbolem siły i niezależności. Jej postać zainspirowała wiele innych gier i bohaterów, a także była bohaterką kilku filmów, książek i komiksów. Jej wpływ można zauważyć w postaciach takich jak Aloy z "Horizon Zero Dawn" czy Chloe Frazer z serii "Uncharted". Była jedną z pierwszych żeńskich postaci w grach, które osiągnęły status mega gwiazdy.
Podsumowanie
Seria „Tomb Raider” przeszła długą drogę od swoich początków w 1996 roku. Lara Croft stała się symbolem odwagi, inteligencji i niezłomności, zdobywając serca milionów graczy na całym świecie. Każda nowa odsłona przynosi świeże podejście do przygód Lary, jednocześnie szanując dziedzictwo, które zbudowały poprzednie gry. Seria „Tomb Raider” pozostaje jedną z najważniejszych i najbardziej wpływowych w historii gier wideo, a Lara Croft nadal inspiruje kolejne pokolenia graczy i twórców.
Data publikacji 2024-05-27