Ewolucja serii gier FIFA



Pierwsza z serii gier pojawiła się w 1993 roku, od razu stając się najpopularniejszą na świecie cyfrową wersją gry w piłkę nożną. Dziś gracze mają dostęp do niesamowicie realistycznej grafiki, precyzyjnych symulacji fizycznych oraz co może być największym atutem, dostęp do gry online. W dużej mierze dzięki temu FIFA stała się niezwykle popularna zarówno w grze online, jak i w sferze eSportu.

Seria FIFA nieustannie pnie się w rankingu globalnych turniejów eSportowych pod względem zainteresowania. Wwarto przyjrzeć się największym krokom ewolucyjnym tej gry. Gdzie zaczęła się FIFA i w którym momencie zmiany uczyniły ją konkurencyjną dla prawdziwego sportu? Cofnijmy się do początku.

Pierwsza gra z serii, FIFA International Soccer, została wydana w 1993 roku, na konsolę Sega Genesis (wówczas jednej z najnowocześniejszych platform). Dzięki grafice izometrycznej, a nie widokowi z góry, gra była unikalna, ale nie taka łatwa w sterowaniu i celowaniu. Jednak była na tyle popularna, że doczekała się kontynuacji w każdym kolejnym roku.

FIFA Soccer 96 to prawdziwy przełom. W tej części po raz ppierwszy pjawiła się grafika 3D. Było to możliwe dzięki nowej mocy obliczeniowej konsol Sega Saturn i Sony PlayStation. Była to także pierwsza gra w serii, która prezentowała większość zawodników z ich prawdziwymi nazwiskami, ponieważ seria uzyskała oficjalne prawa.

Kolejna z serii, FIFA 97 wprowadziła możliwość gry w piłkę nożną halową z sześcioma graczami po każdej stronie. Tutaj pierwszy raz w całej serii, większosć animacji była tworzona za pomocą techniki motion capture, opartej na danych zebranych od słynnego francuskiego piłkarza Davida Ginoli. FIFA 97 wprowadziła także komentarz Andy'ego Graya i Johna Motsona (w oryginalnej angielskiej wersji językowej). Choć ograniczony patrząc z obecnego punktu widzenia, jednak był to wciąż bardzo postępowy element.

FIFA 2001 oznaczała ogromny krok naprzód w technologii, gdy seria przeniosła się na PlayStation 2 i jej „emotion engine”. Była to pierwsza edycja, w której wielu zawodników miało unikalne twarze, co było możliwe tylko dzięki zwiększonej mocy sprzętowej nowej generacji konsoli PS2.

Rok 2003 przyniósł kolejną aktualizację silnika graficznego w grze. FIFA 2003 była pierwszą grą w serii, która korzystała z pełnych modeli 3D zawodników, co dodało realizmu i bardziej złożonej animacji. To właśnie wtedy po raz pierwszy pojawiła się możliwość rywalizacji online.

W 2006 roku FIFA 06 wprowadziła tryb "Manager Mode", który pozwalał graczom na zarządzanie drużyną na przestrzeni sezonów, zajmując się transferami, taktyką i rozwojem zawodników. To była odpowiedź na rosnące zapotrzebowanie na bardziej kompleksowe i realistyczne symulacje piłkarskie.

FIFA 11 wprowadziła system "Personality+,", który różnicował zawodników na podstawie ich unikalnych cech i umiejętności. Gra stała się bardziej realistyczna, a każdy zawodnik na boisku miał unikalny styl gry.

Kolejne edycje wprowadziły nowe systemy fizyki "Impact Engine" - bardziej realizstyczne interakcje pomiędzy zwodnikami (FIFA 12) oraz "Pure Shot" i "Real Ball Physics" - większy realizm strzałów na bramkę (FIFA 14). FIFA 21 i FIFA 22 wprowadziły "HyperMotion Technology," która wykorzystuje zaawansowane algorytmy uczenia maszynowego do analizy danych z rzeczywistych meczów piłkarskich. Dzięki temu, animacje zawodników są bardziej płynne i naturalne, co przekłada się na jeszcze większy realizm.

FIFA 23 to kolejne usprawnienia w grafice. Teraz gracze mogą się cieszyć bardziej szczegółowymi modelami zawodników oraz stadionów. Dodano również dynamiczne oświetlenie i warunki pogodowe.

Data publikacji 2024-06-14

Ostatnie publikacje


2024-10-06

Discworld II

2024-10-01

Soldier of Fortune

2024-10-01

Croc 2

2024-09-29

Oni

2024-09-29

Red Alert 2